Kosovo - 1. díl: Prizren jako kulturní centrum kosovských Albánců

V listopadu do Kosova. Nezní to zrovna atraktivně, ale já se vás pokusím přesvědčit o opaku. Začneme od Prizrenu.

Je 16. listopadu, 9 večer, a my jsme právě vylezli z letiště Priština. Půjčujeme si Dacii Sandero, kterou jsem nikdy neřídil a jednoduše jsem si ji chtěl zkusit, když se na ni tak nadává.

Z hlediska řidičského to není snadný začátek cesty. Rychle je třeba se adaptovat na specifika provozu, který připomíná spíš Albánii než Srbsko. To znamená i poměrně chabé osvětlení silnic, sotva viditelné čáry, žádné patníky a chaotické značení. Nadto Sandero má pokažené pravé zpětné zrcátko, ve kterém originální zrcadlo někdo vyměnili za jiné a je tak skoro k ničemu.

Naštěstí cesta do Prizrenu vede hlavně po dálnici a za hodinu a půl jsme v cíli. Ubytováváme se v butik hotelu Hani i Vjeter. Pan domácí je svérázný. Pyšně ukazuje pokoj v nejvyšším patře. Demonstruje, že světla svítí, klimatizace funguje a záchod splachuje. Později večer nám vypráví o tom, jak pracoval v Německu a jak jsou Kosovo a Albánie krásná země.

Noční Prizren

Ráno se vydáváme na prohlidku Prizrenu. Prakticky na něm není poznat, že byl ještě před 10 lety celý rozstřílený. Je tu pěkné historické centrum s obchůdky a velkou mešitou, která je hlavní dominantou města. Po balkánsku všude visí spousta drátů, ale tak to k tomu patří.

Starý Prizren

Nad tím vším se tyčí citadela - citlivě zrestaurovaný a volně přístupný komplex dobrých 100 výškových metrů nad centrem města. Výhled na město máme velkolepý. Kazí ho jen ranní opar.

Citadela v Prizreni
Pohled z citadely v Prizreni

Na druhé straně řeky je trojice kostelíků, z nichž jeden (Our Lady of Ljeviš ze 14. století) je i na seznamu Unesco, nicméně všechny jsou uzavřeny. Zavřeně působí i archeologické muzeum, kde nám ale otevírá Sali. Říká, že expozice v bývalém hamamu je v přestavbě, ale že nám rád ukáže, co tu má. Dominantou muzea, kde holé bílé zdi střídají obnažené cihly, je obří nádoba z dob římské říše, nad níž se tyčí nástěnná mapa Kosova.

Etnografické muzeum v Prizreni

Při pohledu na fyzickou mapu Kosova, s přihlédnutím na jeho pohnuté dějiny, začíná vše do sebe trochu víc zapadat. Kosovo je, podobně jako Čechy, velkým přírodním amfiteátrem obehnaným kopci. Přirozená bariéra jej dokonale odděluje od dnešního Srbska i od Makedonie. Jen na stranu Albánie se krajina trochu více otevírá. I proto je v Kosovu velká kulturní spřízněnost s Albánií, na rozdíl od Srbska.

Na oběd míříme zpět do Hani i Vjeter, kde si dáváme klasický albánský oběd - jehněčí se zeleninou a domácími specialitkami, mezi nimiž dominuje sirup z dřínu obecného, který je pro Kosovo typický.

Oběd

První dojem z Kosova je veskrze dobrý. Lidé jsou vstřícní a ochotní, hrdí na svoji identitu. Přesto je znát, že tady něco nehraje. Přec jen jsme v zemi, kde velkou část společnosti tvoří potomci Albánců, kteří sem utekli před drakonickým Hodžou, což mělo nemalý podíl na pozdějších etnických pnutích, která vedla až k nedávným válkám se Srbskem.

Naše další kroky míří do kláštera Visoki Dečani, který nám ukáže druhou stranu mince. O tom příště.

Autor: Jan Vaverka | pátek 23.12.2022 8:20 | karma článku: 15,33 | přečteno: 370x

Kolumbie - 6. díl: Poznáváme Bogotu

To takhle jednou v Bogotě.. Tak může začínat spousta našich historek. Ale vážně. Bogota je plná silných příběhů. Jak těch z historie, tak těch co tu napíšete. Začneme od zlata.

3.5.2024 v 8:20 | Karma: 12,40 | Přečteno: 131x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 5. díl: Zpátky do Bogoty

Noční let z Bolívie a pak tak trochu jako bezdomovci v Bogotě, než nás vezmou na milost v hostelu. Plán na první den nemáme, o to zajímavější zážitky nám spontánní přístup nabídne.

26.4.2024 v 8:20 | Karma: 13,55 | Přečteno: 172x | Diskuse| Cestování

Bolívie - 10. díl: La Paz jako kulinářská destinace

Bolivijské pivo, bolivijské víno. Lama na prudko i lama v tortile. Ryby i polévky. Jednohubky i dezerty. La Paz má všechno.

19.4.2024 v 8:20 | Karma: 15,02 | Přečteno: 257x | Diskuse| Cestování

Bolívie - 9. díl: Observatoř Chacaltaya

Kdysi nejvýše položené lyžařské středisko na světě a vedle něj atmosférická observatoř. Jak se sem dostat?

12.4.2024 v 8:20 | Karma: 12,13 | Přečteno: 219x | Diskuse| Cestování

Bolívie - 8. díl: Na skok na Titicaca

Titicaca je nejvýše položené jezero na světě, na němž se provozuje komerční lodní doprava. Se svými 200 kilometry na délku mezi zasněženými kopci je to prostě unikum, kterému není nic podobné.

5.4.2024 v 8:20 | Karma: 13,11 | Přečteno: 193x | Diskuse| Cestování

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Lepru mezi sebou ve středověku šířili lidé a veverky, tvrdí studie

4. května 2024  19:40

Lepra se ve středověké Anglii přenášela mezi lidmi a veverkami. Zjištění podporuje teorii, že při...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  19:16

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Po Kallasové přišla řada na Zelenského, Rusko na něj vydalo zatykač

4. května 2024  16:30,  aktualizováno  19:12

Ruské úřady zahájily trestní řízení proti ukrajinskému prezidentovi Volodymyru Zelenskému a...

Estonsku roste sebevědomí. Hovoří o blokádě proti Rusku v Baltském moři

4. května 2024  18:08

Sledujeme online Velitel estonské armády Martin Herem navrhuje spojencům se připravit na možnou blokádu ruských...

Jmenuju se Honza a jsu z Brna. Přiznávám, že někdy se to promítá i do mého stylu.

Vystudoval jsem Fyzikální inženýrství a nanotechnologie a později i Učitelství fyziky a matematiky pro střední školy. To se naopak projevuje v obsahové strnáce, zvláště tam kde jsem tématicky blízko astronomie.

Vždy jsem rád cestoval. Neprve prstem po mapě, později na vlastní pěst. První větší sólo cestou byl Kazachstán. A tam jsem začal psát cestovatelské blogy. Dnes píši hlavně o místech, o nichž není snadné získavat informace, nebo se tam najezdí v době, kdy cestuju já.

Dříve jsem byl více shromažďovatelem dat a mé blogy připomínaly turistické průvodce, dnes už píši spíše cestopisy.

Jsem subjektivní a mám své favority. Ale i o tom to je. Hlavní je nebýt předpojatý, protože svět je barevný a o překvapení není nouze.