Arménie - 8. díl: Off-roadem po jižní Arménii

Sólo off-road má svá úskalí a proto je nejlepší se do něj pouštět jen tam, kde víte, do čeho jdete, tam, kde vám místní poradí. Kolem Yeghegnadzoru je vhodných tras několik. A jedna z nich vede dokonce přímo do sopky.

Je jasné ráno a my dostáváme na verandě paní Gohar královskou snídaní. Ptám se, zda-li bychom mohli setrvat další noc a večer od ní dostat i večeři. Souhlasí. Říká, že kapacity má volné, protože na bookingu už dnes nabízí jen pár pokojů, že je raději, když hostí turisty na doporučení těch, kteří už u ní byli.

Ranní výhled z balkónu penzionu paní Gohar
Snídaně u paní Gohar

Nápad setrvat vzešel z toho, že jsem tu viděl několik nabídek na offroadové výpravy. Ptám se paní Gohar na konkrétní trasy. Po konzultaci se svým bratrem nám ukazuje, kam se vydat a kam raději ne.

Na malém prostoru stíháme 3 trasy za jeden den. První vede na Spitakavor, ke kostelíku vysoko nad městem, kde je pochován zachránce národa Garegin Nzhdeh.

Samotnou cestu není těžké trefit. Z hlavní komunikace na ni vedou cedule.

Na začátku cesty ke Spitakavoru

Cesta trvá ani ne hodinu a to jen proto, že zastavujeme na několik výhledů. V Ladě řadím redukci, ale to ani tak ne proto, že by to bylo nutné, ale spíše z pohodlnosti, protože s kratšími převody je snazší udržet ty správně otáčky.

Ostrá zatáčka, z níž je výhled na Yeghegnadzor
Výhled na Yeghegnadzor

Těsně před koncem, kdy už na Spitakavor je i vidět, na křižovatce tvaru vidlí zabočíte vpravo.

Spitakavor

Chcete-li od Spitakavoru pokračovat dále ke Shatinu, je třeba na této křižovatce pokračovat rovně do strmého kopce, levá cesta, ač vypadá lépe, po pár metrech končí u samoty..

My se prostřední cestou ve snaze dokončit okruh vydali, nicméně nakonec jsme se raději vrátili, protože nás vedla k příkrému klesání, které jsme vyhodnotili jako neúměrné riziko vzhledem k tomu, že paní domácí dala jasně najevo, že tuto cestu projetou nemá a Achillovou patou naší Nivy jsou pneumatiky.

Křižovatka tvaru vidlí z vrchu - vpřed vede příjezdová cesta od Yeghegnadzoru, doleva (v zákrytu horizontem) cesta ke Spitakavoru

Ve světle této zkušenosti působí docela bláznivě následujcí výprava na vrchol sopky Vayots Sar. Cest k vrcholu je více, k patě sopky ale nakonec vedou dvě a na vrchol jediná. Volíme cestu přes Herher a Karmašen.

Herher je obklopen rezervací. Je to bohem zapomenutý kraj, kde se není kde ubytovat nebo kde nakoupit. I v samotném Herheru je toho ale překvapivě hodně k vidění - přímo ve vesnici je trojlodní bazilika, hned za ní dvojkostel nad roklí obklopenou chačkary.

To Karmašen je už dosti nehostinným místem na otevřené planině, více než 2000 metrů nad mořem. Přesto i zde žijí lidé, kteří se živí především pastevectvím.

Karmašen

Z Karmašenu vedou k sopce dvě cesty. Jižní vede do vesnice Malishka a k vrcholu se z ní odbočuje doprava po objetí sopky. My jedeme severní cestou, která se sice po různu větví, nicméně držíte-li se po levé straně, setkáte se na křižovatce (39°47’49’’S  45°29’21’V) s cestou, která objížděla vrchol z druhé strany

Cesta sem není náročná a nevyžaduje za sucha offroadové vozidlo (zvládne ji crossover typu Dacie Duster), cesta je to prašná, kde se střídá klasický hlinitopísčitý podklad s sopečněpísčítým podkladem.

Cesta s hlinitopísčitým podkladem tamtéž

Od zmíněné křižovatky je to už trochu jiná písnička. Slepá cesta na vrchol sopky vyžaduje řidičovu pevnou ruku. Stoupání je to strmé a byť nejde o těžký terén, není tu mnoho prostoru pro chyby. Nicméně jste-li na to připraveni, pro ten pocit to za to stojí.

Nejen, že vyjedete na vrchol sopky. Můžete sjet i do ní.

Cesta zpět může být opět přes Herher nebo se můžete napojit na cestu, která vede z jižní strany sopky směrem k vesnici Malishka, jíž jsme využili my.

Za zvážení může stát i pokračovat z Kamashenu směrem Goghtaniku resp. k Shatinu. Tuto cestu nám ale paní Gothar nedoporučila. Na satelitních snímcích vypadá slušně, nicméně vzhledem k tomu, že jde o poměrně husté serpentiny, vydal bych se sem spíš v tandemu vozidel nebo alespoň volil opačný směr.

Třetí offroad, který zmíním, je cestou, jak se vyhnout průsmyku Vorotan a vede od přehrady Spandarian do Jermuku. Od hlavní komunikace se na snadno přehlédnutelné křižovatce (39°40’57’’S 45°48’V) odděluje zprvu přímočará cesta.

Jermuk, v němž nevábným způsobem cesta končí, je svojí odlehlostí sám o sobě odtržený od okolního dění a tato nenáročná trasa, dlouhá zhruba 25 kilometrů, je výjimečná především tím, že tak jako málokde zde uniknete bezpečně do naprosté divočiny.

Neuvidíte tu žádné dráty vysokého napětí ani vodovodní roury, které jinak kazí okolí (nejen páteřních) cest a patrně podobně jako my tu nepotkáte žádné auto. My tu potkáváme jen cyklisty, kteří mají náš obdiv. Přec jen jsme zhruba 2200 metrů nad mořem, vysoko nad hranicí lesa a terén je tu tvrdý pro cyklistiku na těžko.

Co nám ale dojem nakonec spolehlivě trochu kazí, je příjezd do Jermuku k monstrózní doutnající skládce. Ta je tak velká, že dost dobře nejde fotkou ani postihnout. A já bych ani takovou fotkou nechtěl kazit tento blog.

K večeru míříme zpátky do Yeghegnadzoru, kde nás čeká hodně neobvyklé setkání. Ráno jsme se bavili v penzionu se Sarah, němkou ze Stuttgartu, která toho času po Arménii cestuje se svojí matkou. Ukazuje se, že je znalcem vína a doporučuje nám vinařství Krya ve vedlejší vesnici Vernashen.

Vinařství vedou manželé. On, Jean-Paul, je Němec, ona, Tatevik, je Arménka přímo z Vernashenu. Poznali se na studiích ve Švýcarsku. Po krátkém telefonátu se potkáváme. Tatevik nám ukazuje vinice, zázemí, o víně mluví tak erudovaně, že není snadné se chytat. Zmiňuje problémy s nedostatkem vody vyeskalované všudypřítomnými úniky a nakonec dojde i na válku a její dopad na řadové Armény.

Sešlost končí ochutnávkou. Krya jde po té nejvyšší kvalitě, nechtějí dělat ve velkém, naopak si chtějí na svém červeném vychovat svoji vlastní klientelu. Zatím jsou na startu a mají jen dva typy vín, nicméně už jen pro ten entuziasmus a přístup k nám, de facto kolemjdoucím, si získávají maximální sympatie. Bereme tři láhve, dohromady za 19 000 AMD, vizitku a dáváme příslib, že jejich dobré jméno budeme šířit dál.

Krya wines

Večer končí u Gohar, která podává zeleninovou polévku a sevanského pstruha. K tomu otevíráme první z vín z vinařství Krya. O moc lepší už to být nemůže.

Tříchodové večerní menu u paní Gohar

Další den míříme dále na jih, blíže k Azerským hranicím. O tom příště.

Autor: Jan Vaverka | pátek 3.12.2021 8:20 | karma článku: 16,03 | přečteno: 277x

Kolumbie - 5. díl: Zpátky do Bogoty

Noční let z Bolívie a pak tak trochu jako bezdomovci v Bogotě, než nás vezmou na milost v hostelu. Plán na první den nemáme, o to zajímavější zážitky nám spontánní přístup nabídne.

26.4.2024 v 8:20 | Karma: 12,93 | Přečteno: 161x | Diskuse| Cestování

Bolívie - 10. díl: La Paz jako kulinářská destinace

Bolivijské pivo, bolivijské víno. Lama na prudko i lama v tortile. Ryby i polévky. Jednohubky i dezerty. La Paz má všechno.

19.4.2024 v 8:20 | Karma: 14,99 | Přečteno: 251x | Diskuse| Cestování

Bolívie - 9. díl: Observatoř Chacaltaya

Kdysi nejvýše položené lyžařské středisko na světě a vedle něj atmosférická observatoř. Jak se sem dostat?

12.4.2024 v 8:20 | Karma: 12,13 | Přečteno: 218x | Diskuse| Cestování

Bolívie - 8. díl: Na skok na Titicaca

Titicaca je nejvýše položené jezero na světě, na němž se provozuje komerční lodní doprava. Se svými 200 kilometry na délku mezi zasněženými kopci je to prostě unikum, kterému není nic podobné.

5.4.2024 v 8:20 | Karma: 13,11 | Přečteno: 192x | Diskuse| Cestování

Bolívie - 7. díl: Na skok do Bolivijské Amazonie

Sto kilometrů vzdušnou čarou a jste z La Pazu v Amazonii. Ti odvážnější rovnou po silnici smrti. Je to kousek, ale zase takový fofr to není.

29.3.2024 v 8:20 | Karma: 16,29 | Přečteno: 222x | Diskuse| Cestování

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu

Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Jmenuju se Honza a jsu z Brna. Přiznávám, že někdy se to promítá i do mého stylu.

Vystudoval jsem Fyzikální inženýrství a nanotechnologie a později i Učitelství fyziky a matematiky pro střední školy. To se naopak projevuje v obsahové strnáce, zvláště tam kde jsem tématicky blízko astronomie.

Vždy jsem rád cestoval. Neprve prstem po mapě, později na vlastní pěst. První větší sólo cestou byl Kazachstán. A tam jsem začal psát cestovatelské blogy. Dnes píši hlavně o místech, o nichž není snadné získavat informace, nebo se tam najezdí v době, kdy cestuju já.

Dříve jsem byl více shromažďovatelem dat a mé blogy připomínaly turistické průvodce, dnes už píši spíše cestopisy.

Jsem subjektivní a mám své favority. Ale i o tom to je. Hlavní je nebýt předpojatý, protože svět je barevný a o překvapení není nouze.