Dva jednodenní výlety ze zimní Rigy
Domlouváme půjčení auta na dva dny v půjčovně Sixt v širším centru Rigy. Cena 59 eur za Yarise zní rozumně. Dojdu na místo a slečna vystartuje, že bych si měl ještě vzít doplňkové pojištění. Chce za to dalších asi 80 eur. Zdvořile odmítnu a poté co mi strhnou absurdní depozit, jdeme pro auto. Trochu překvapivě to Škoda Scala, v automatu, se tříválcem, a všema těma moderníma blbinama.
Nejsem fanda automatu, protože si připadám víc jak pasažér, než jako řidič. Nadto mám za sebou divoké zkušenosti z posledních cest, a tak mi přijde Lotyšsko hrozně civilizované, proto automat skoro uspává. Tím spíš, že tu mají silnice jak podle pravítka, ale žádné (oficiální) dálnice, zato všude radary.
Míříme do města Sigulda. V jeho blízkosti je celá řada turistických taháků, které ale fungují v zimě jen na půl plynu. Neogotický nový hrad moc ve formě není, zato starý hrad hned vedle je za drobnou úplatu přístupný. Postavený byl ve 13. století a přestože byl citelně poškozen během severských válek v 18. století, má svoje kouzlo.
Hrad Turaida, přes řeku, působí honosněji. Kouzlo mu trochu bere to, že při naší návštěvě lije jak z konve, což podporuje oblevu, nicméně cihlová pevnost s 42 metrovou věží na okraji má něco do sebe, i když v zásadě nabízí za špatného počasí jen strohé etnografické muzeum. Ten den nám není zrovna moc přáno. Dojem z deštivého dne spraví velkou měrou restaurace Kungu Rija, kde mají výborného jesetera.
Druhý den nám přeje počasí více. Vydáváme se do Jurmaly. Je to taková francouzská riviéra v Lotyšsku. V zimě. Působí skoro až komicky, když míjíme mýtnici, kde od jara do podzimu vybírají poplatek za vjezd.
Takhle v zimě působí Jurmala skoro až bizarně. Jsou tu velké hroudy sněhu, které vznikly při odklízení a udržely se při oblevě, a ty jsou celé obalené pískem. Korunu tomu dává velký nápis Jurmala, takový, kterých jsou po světě mraky.
Podivně se tu míchá pruská secese a sovětský brutalismus. To vše je podél obrovské pláže s dřevěnými chodníčky.
Stačí ujet pár kilometrů a jsme v Národním Parku Kemeri. Nádherné chodníčky proplétající se rašeliništěm se všemi odstíny zelené, s čistými jezery, v nich se odráží modrá obloha. Tak tak to tady v zimě nevypadá. Je pod mrakem a téměř vše je pod sněhem. Na druhou stranu je i obleva, a tak vidím na jezírkách něco svým způsobem úchvatného - mělká jezera jsou zmrzlá, ale na okraji je tenký film vody. Jako byste u nás šli v zimě na jezero, akorát naopak.
Skoro nikdo tu není, všechno klouže, přitom se ale všude dostanete, včetně zhruba desetimetrové vyhlídky, ze které je vidět prakticky celé rašeliniště.
Vrcholem dne se ale stane, trochu neplánovaně, město Kuldiga. Kuldiga má bizarní přírodní atrakci evropského formátu, tak bizarní, že když vám ji ukážu na následující fotce, patrně z ní nerozeznáte, co že to chci ukázat. Přesto to můžete zkusit.
Kromě této bizarní atrakce, je to veskrze pěkné město s vilkami, starými domy, pěknou radnicí, obchůdky a kavárnami. Navíc tu zapomněli sundat vánoční stromek, což mezi zbytky sněhu dodává trochu té zimní atmosféry.
No a co je tou velkou přírodní atrakcí evropského formátu ve městě Kuldiga, která byla na jedné z předchozích fotek? Je to nejširší vodopád v Evropě. Co do výšky má zhruba 2 metry, což v zimě vynikne ještě o něco méně, protože kolem plují kry ledu, nicméně na šířku má 250 metrů a to je víc, než třeba Rýnský vodopád.
Naše cesta zimním Lotyšskem se chýlí ke konci. Nabízí se otázka: Stojí za to vydat se do Lotyšska v zimě? Kdyby nám vyšlo počasí, patrně by odpověď byla jednoznačné ano. Takhle se spíš nabízí odpověď v duchu: bylo to obohacující, byla to sranda, rád bych se do Pobaltí vrátil, jen možná ne nutně v zimě.
Jan Vaverka
Bolívie - 10. díl: La Paz jako kulinářská destinace
Bolivijské pivo, bolivijské víno. Lama na prudko i lama v tortile. Ryby i polévky. Jednohubky i dezerty. La Paz má všechno.
Jan Vaverka
Bolívie - 9. díl: Observatoř Chacaltaya
Kdysi nejvýše položené lyžařské středisko na světě a vedle něj atmosférická observatoř. Jak se sem dostat?
Jan Vaverka
Bolívie - 8. díl: Na skok na Titicaca
Titicaca je nejvýše položené jezero na světě, na němž se provozuje komerční lodní doprava. Se svými 200 kilometry na délku mezi zasněženými kopci je to prostě unikum, kterému není nic podobné.
Jan Vaverka
Bolívie - 7. díl: Na skok do Bolivijské Amazonie
Sto kilometrů vzdušnou čarou a jste z La Pazu v Amazonii. Ti odvážnější rovnou po silnici smrti. Je to kousek, ale zase takový fofr to není.
Jan Vaverka
Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu
La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Omezí dávky i povolení. Litva a Polsko pomohou Kyjevu s vracením branců
Litva hodlá pomáhat ukrajinským úřadům s navracením ukrajinských mužů v branném věku. Ve čtvrtek to...
Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi
Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...
Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...
Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad
Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...
- Počet článků 136
- Celková karma 15,19
- Průměrná čtenost 653x
Vystudoval jsem Fyzikální inženýrství a nanotechnologie a později i Učitelství fyziky a matematiky pro střední školy. To se naopak projevuje v obsahové strnáce, zvláště tam kde jsem tématicky blízko astronomie.
Vždy jsem rád cestoval. Neprve prstem po mapě, později na vlastní pěst. První větší sólo cestou byl Kazachstán. A tam jsem začal psát cestovatelské blogy. Dnes píši hlavně o místech, o nichž není snadné získavat informace, nebo se tam najezdí v době, kdy cestuju já.
Dříve jsem byl více shromažďovatelem dat a mé blogy připomínaly turistické průvodce, dnes už píši spíše cestopisy.
Jsem subjektivní a mám své favority. Ale i o tom to je. Hlavní je nebýt předpojatý, protože svět je barevný a o překvapení není nouze.