Kosovo - 3. díl: Na skok do Albánie

Údolí Valbona je zapomenutý klenot Albánie, který je od zbytku země téměř dokonale odříznut. To ale pro Kosovo neplatí. Proto když předpověď Kosovu nepřeje, jedeme právě sem.

Chcete-li se podívat do odříznutého údolí Valbona na cestě po Albánii, máte 3 možnosti:

• Můžete jet po zemi autem - z nejbližšího velkoměsta Škodry to není vzdušnou čarou ani 100 km, ale po silnici cesta vezme dobrých 5 hodin.
  • Můžete využít trajektu - několikahodinová cesta trajektem po řece Drin sice není rychlá, ale jde o jeden z největších taháků v zemi. Nevýhodou je, že funguje jen v létě a s využitím trajektu cesta trvá také alespoň 5 hodin.
  • Zhruba 5 hodin svižné chůze vezme i trek z Thethu, kdy na 12 kilometrů dlouhé trase překonáváte průsmyk ve výšce 1850 metrů. I to je jeden z největších taháků v zemi, když vyjde počasí.

Nebo můžete jet z Kosova, což je (nejen) v zimě s přehledem ta nejsnazší varianta -  z Prizrenu trvá cesta 2 hodiny, z Prištiny méně než 3 hodiny, dokonce i ze Skopje budete v údolí Valbona rychleji než z Škodry nebo Tirany.

Existuje lepší doba na návštěvu než listopad? Určitě. Ale když vyjde počasí, je to skoro jedno.

Nevýhodou je, že rána tu umí být studená a v pozdním podzimu už není pohled na sešlé stromy tak půvabný, jako by byl třeba v říjnu.

Údolí Valbonë

Asfaltka končí u hotelu s velkým parkovištěm. Chvíli zkoušíme jet dál, ale po pár metrech je cesta příliš drsná na naše Sandero. Přesto se prý dá dostat bez problému autem s vyšším podvozkem až do vesnice Rragam, která je od konce asfaltky 4 km. My to raději otáčíme. Přeci jen den je v listopadu krátký a my se máme opět vracet do Kosova.

Silnice z Bajram Curri do Kukës je takřka řidičskou nirvánou. Hluboce tady zalituji toho, že nemám lepší auto. Na stech kilometrech prakticky nového asfaltu za krásného slunného dne nepotkáme téměř žádné auto.

Na cestě z Bajram Curri do Kukës

Město Kukës, kam mimochodem létá přímý let z Vídně, obepíná velká přehrada, která je v listopadu částečně vypuštěná. Hned u ní, na příjezdu od Bajram Curri, je restaurace Kulla e Lumës. Předností této restaurace je spíše než nabídka ryb, v našem případě okoun, právě její poloha.

Veranda restaurace Kulla e Lumës

Tentokrát máme nocleh domluvený v kosovských horách kousek od Prevallë. Zkoušíme hraniční přechod u Krushevë, protože dostávám tip, že hory v jihozápadním Kosovu jsou ty nejdivočejší. Bohužel celník nás nechce pustit na horském hraničním přechodu s tím, že přechod je jen pro místní. Zkouším ho překacat, ale nedá se. Proto se vracíme zpátky k dálnici do Kosova.

Den končí v Hotelu Bora Prevallë. Domácí vypadají, že jsou z našeho příjezdu překvapení. Hotel je rozdělen na dvě části silnicí. Část napravo po směru jízdy do hor je úplně opuštěná (bazén vypuštěný, do sebe složené židle) a funguje jen hlavní budova na levé straně. Je tu klid, ticho a pocitově naprosto šílená zima. Booking nebooking, i tak to občas dopadá. Aspoň že mají v zásobě přímotopy.

Příště o cestě přes Kosovské Alpy a o Prištině

Autor: Jan Vaverka | pátek 30.12.2022 8:20 | karma článku: 14,46 | přečteno: 332x

Bolívie - 9. díl: Observatoř Chacaltaya

Kdysi nejvýše položené lyžařské středisko na světě a vedle něj atmosférická observatoř. Jak se sem dostat?

12.4.2024 v 8:20 | Karma: 11,38 | Přečteno: 189x | Diskuse| Cestování

Bolívie - 8. díl: Na skok na Titicaca

Titicaca je nejvýše položené jezero na světě, na němž se provozuje komerční lodní doprava. Se svými 200 kilometry na délku mezi zasněženými kopci je to prostě unikum, kterému není nic podobné.

5.4.2024 v 8:20 | Karma: 12,72 | Přečteno: 171x | Diskuse| Cestování

Bolívie - 7. díl: Na skok do Bolivijské Amazonie

Sto kilometrů vzdušnou čarou a jste z La Pazu v Amazonii. Ti odvážnější rovnou po silnici smrti. Je to kousek, ale zase takový fofr to není.

29.3.2024 v 8:20 | Karma: 15,72 | Přečteno: 200x | Diskuse| Cestování

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma: 17,12 | Přečteno: 263x | Diskuse| Cestování

Bolívie - 5. díl: Z Uyuni do La Pazu

Než se vydáme na 500 kilometrovou cestu do La Pazu, je čas si Uyuni prohlídnout. Na první pohled nemá na moc co nabídnout, ale zdání klame.

15.3.2024 v 8:20 | Karma: 14,44 | Přečteno: 198x | Diskuse| Cestování

Bolívie - 4. díl: Noc na Salar de Uyuni

Dva dny po úplňku už můžete vidět těchto šířkách astronomickou noc bez Měsíce krátce po setmění. I proto v Uyuni zůstáváme. Abychom se na Salar ještě jednou vrátili po setmění.

8.3.2024 v 8:20 | Karma: 13,24 | Přečteno: 133x | Diskuse| Cestování

Bolívie - 3. díl: Den na Salar de Uyuni

Největší solná pláň světa. 10 500 kilometrů čtverečních, což je více než Korsika a Kypr nebo o jen trochu méně než Středočeský kraj. Tady strávíme skoro celý den. A pak i noc.

1.3.2024 v 8:20 | Karma: 14,90 | Přečteno: 154x | Diskuse| Cestování

Bolívie - 2. díl: Z pustiny k Salar de Uyuni

Vesnice a slaný hotel byli trochu jako zjevení. Jestliže minule to bylo o poušti, živlech a kopcích v dáli, nyní se svět zazelená a objeví se skaliska.

23.2.2024 v 8:20 | Karma: 14,10 | Přečteno: 210x | Diskuse| Cestování

Bolívie - 1. díl: Vysokohorská pustina

Vysokohorská poušť, žádná civilizace, žádný asfalt, jen prázdnota. A v ní vulkány, jezera všech barev, gejzíry a bublající bahno. Co víc si přát?

16.2.2024 v 8:20 | Karma: 17,45 | Přečteno: 283x | Diskuse| Cestování

Chile - 6. díl: Na cestě do Bolívie

Je 7. listopadu ráno. Na druhý den máme vyrazit přes kopce do Bolívie. Než ale překročíme hranice, bude to ještě dobrodružství.

9.2.2024 v 8:20 | Karma: 14,73 | Přečteno: 246x | Diskuse| Cestování

Chile - 5. díl: Vysoko do hor

Na závěr našeho pobytu v Chile je potřeba otestovat, co s námi udělá nadmořská výška. A tak vyrážíme k Argentinským hranicím. Tentokrát už budou jezírka a vulkány.

2.2.2024 v 8:20 | Karma: 15,95 | Přečteno: 246x | Diskuse| Cestování

Chile - 4. díl: Do San Pedro de Atacama

San Pedro je oázou uprostřed pouště, která je turistickým centrem Atacamy. Odtud jsou na dostřel kaňony, jezírka, gejzíry i vulkány. My sem míříme i proto, že je branou do Bolívie.

26.1.2024 v 8:20 | Karma: 13,56 | Přečteno: 221x | Diskuse| Cestování

Chile - 3. díl: Astronomická observatoř Paranal

Uprostřed Atacamy, jednoho z nejsušších míst na planetě, je areál se čtyřmi obrovskými teleskopy, které jsou každou sobotu otevřeny veřejnosti. A taky se tu točila bondovka.

19.1.2024 v 8:20 | Karma: 16,39 | Přečteno: 248x | Diskuse| Cestování

Chile - 2. díl: Pan-American Highway

Nejdelší silnice světa vede z Patagonie až na Aljašku a je zároveň páteřní silnicí Chile. Vydáváme se ji blíže prozkoumat na naší cestě z Antofagasty na ESO Paranal. Alespoň z části.

12.1.2024 v 8:20 | Karma: 21,68 | Přečteno: 1252x | Diskuse| Cestování

Chile - 1. díl: Na cestě na chilskou Atacamu

Stačilo pět hodin v letadle a jsme ze zelené Kolumbie na jednom z nejsušších míst planety. Přilétáme do chilské Antofagasty, která je ve srovnání s Kolumbií dost jiným světem.

5.1.2024 v 8:20 | Karma: 25,68 | Přečteno: 1218x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 4. díl: Fine dining a káva

Kolumbie je 3. největším exportérem kávy na světě. A právě na druhé straně Nevado del Ruz je tzv. Zona Cafetera, odkud pochází ta nejkvalitnější. A taky je tu Manizales.

22.12.2023 v 8:20 | Karma: 15,42 | Přečteno: 353x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 3. díl: Přes kolumbijské hory

Autem do čtyř tisíc. A tam do termálů. U toho všude kolem zeleň. Počasí se mění lusknutím prstu. Silnice je ve výstavbě. Bude to dobrodružných 80 kilometrů.

15.12.2023 v 8:20 | Karma: 15,59 | Přečteno: 278x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 2. díl: Napříč Kolumbií

Vydáváme se na třídenní cestu směrem do Cali, kolem nejvyšších vrcholů Kolumbie. Bude to rozmanité, protože se budeme pohybovat rozmezí 4000 výškových metrů.

8.12.2023 v 8:20 | Karma: 18,90 | Přečteno: 356x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 1. díl: Cesta do Jižní Ameriky

Rozhodli jsme se vydat na 3 týdny do Jižní Ameriky. Kolumbie, Chile, Bolívie. Jsme na startu. Jak se dostat přes Atlantik do Bogoty? A jak se na místě zorientovat?

1.12.2023 v 8:20 | Karma: 17,37 | Přečteno: 403x | Diskuse| Cestování

Mých TOP 10 restaurací

Srbsko se stalo v dubnu 2023 mým 50. suverénním státem, který jsem navštívil. Při té příležitosti jsem se rozhodl vypíchnout 10 svých nejoblíbenějších podniků z první padesátky navštívených zemí. Které to jsou?

10.11.2023 v 8:20 | Karma: 16,86 | Přečteno: 554x | Diskuse| Cestování
Jmenuju se Honza a jsu z Brna. Přiznávám, že někdy se to promítá i do mého stylu.

Vystudoval jsem Fyzikální inženýrství a nanotechnologie a později i Učitelství fyziky a matematiky pro střední školy. To se naopak projevuje v obsahové strnáce, zvláště tam kde jsem tématicky blízko astronomie.

Vždy jsem rád cestoval. Neprve prstem po mapě, později na vlastní pěst. První větší sólo cestou byl Kazachstán. A tam jsem začal psát cestovatelské blogy. Dnes píši hlavně o místech, o nichž není snadné získavat informace, nebo se tam najezdí v době, kdy cestuju já.

Dříve jsem byl více shromažďovatelem dat a mé blogy připomínaly turistické průvodce, dnes už píši spíše cestopisy.

Jsem subjektivní a mám své favority. Ale i o tom to je. Hlavní je nebýt předpojatý, protože svět je barevný a o překvapení není nouze.