Arménie - 1. díl: Kdy a jak do Arménie
Byl prosinec 2020 a naše tříčlenná cestovatelská skupina vysedávala na letišti Vídeň-Schwechat čekajíc na autobus do Brna po příletu z albánské Tirany. Tyto chvíle si rád krátím ježděním prstem po mapě, resp. hledáním, kam by se dalo letět příště. V tom mě udeřila do očí nabídka od Wizzu - do Arménie přímým letem na Velikonoce za 20 euro. Hned se mezi námi rozproudila diskuze, kterou pár hodin poté ještě přiživil jeden ze spolucestujících v autobuse, který byl v Arménii rok nazpět.
Letecký spoj z Vídně měl startovat právě se začátkem dubna 2021 a my měli velice rychle nakoupeno. Jenže tak jednoduché to nebylo. Velikonoční cestu zrušily aerolinky, po přeložení zrušily i termín na přelomu dubna a května a my tak svoji cestu odložili až na přelom září a října.
Arménie je vnitrozemský stát se suchým kontinentálním podnebím. Zimy jsou tu tuhé a suché, léta spalující. Proto Arménie trpí dlouhodobě na nedostatek vody. Srážky, především přes léto, přichází sporadicky a nárazově. K čemu to vede? Po celé zemi najdete spoustu vodovodních trubek, mnohdy v žalostném stavu ne výjimečně s unikající vodou, dodávky vody jsou v odlehlých místech jen 3 hodiny denně a na celé řadě míst uvidíte seschlou krajinu zjizvenou vodní erozí.
Z těchto důvodů se nejeví léto jako vhodné načasování návštěvy a nabízí se spíše jaro, které ač je relativně bohaté na srážky (asi jako nejsušší měsíce v Česku, kterými jsou mimochodem leden a únor), odměňuje pohledy na zelenící se zemi, která je jinak po většinu roku vyprahlá. Alternativou je podzim, kdy už není tak horko a Arménie byť je seschlá nabízí velice stabilní počasí.
Přímý letecký spoj Vídeň-Jerevan trvá 3 a půl hodiny. Není potřeba vízum, jen nyní, na podzim 2021, je třeba si zajistit PCR test pro vstup do Arménie. Pro cestu zpět, jste-li očkování, postačí EU certifikát.
Po příletu na letiště Jerevan-Zvartnots se nabízí dva způsoby, jak se dostat do centra Jerevanu - autobus nebo taxi. Taxi lze zajistit jak na místě, tak z hotelu. V záři 2021 přilétal spoj ve 21:20 místního času a proto pro nás bylo logickou volbou taxi z hotelu. To na 15 km trase stálo 6000 AMD, zhruba 12 USD, tedy zhruba českou cenu. Toto řešení bylo pohodlné a v době, kdy jsme neměli u sebe arménskou hotovost také nejjednodušší, protože hotel nabízel platbu za odvoz kartou až na recepci.
Na druhou stranu to může být zbytečný luxus. Veřejná doprava je totiž v Arménii levná. Hodně levná. Autobus z letiště na Jerevanské Náměstí Republiky stojí 300 AMD (0,6 USD), s několika zastávkami mu to trvá na Náměstí Republiky půlhodinu a jede dvakrát do hodiny.
Levné ceny neplatí jen pro svoz z letiště, ale pro dopravu obecně. Jednorázový lístek na metro stojí 100 AMD (0,2 USD) a například autobus z Jerevanu do Gyumri, tedy mezi dvěma největšími městy na vzdálenost 120 km, vyjde na 1500 AMD (3 USD).
Je-li tedy cílem cestovat po Arménii lowcostově, veřejná doprava je nejsnazší cestou. K tomu si přečtěte i to, že ani stopování není v Arménii problém a na největší památky se organizuje celá řada zájezdů z Jerevanu.
Na druhou stranu záleží na tom, co chcete v Arménii vidět a kam se chcete dostat. Arménie toho totiž dost nabízí mimo hlavní cesty. My proto zvolili Ladu Nivu.
O dobrodružstvích na cestách po Arménii se rozepíšu v dalších dílech. Nicméně dříve než se pustím více do cestovatelských rad a dojmů zaměřím obecně na Arménii a na její porozumění. Další díl bude věnován především historii Arménie, která je divoká a krutá, a zformovala zemi do dnešní podoby.
Jan Vaverka
Kolumbie - 7. díl: Bogota v jedné fotce
Předešlý blog ukázal Bogotu z různých stran. Co si z toho vzít? Jak jí porozumět? Zkusím na to jít i trochu jinak.
Jan Vaverka
Kolumbie - 6. díl: Poznáváme Bogotu
To takhle jednou v Bogotě.. Tak může začínat spousta našich historek. Ale vážně. Bogota je plná silných příběhů. Jak těch z historie, tak těch co tu napíšete. Začneme od zlata.
Jan Vaverka
Kolumbie - 5. díl: Zpátky do Bogoty
Noční let z Bolívie a pak tak trochu jako bezdomovci v Bogotě, než nás vezmou na milost v hostelu. Plán na první den nemáme, o to zajímavější zážitky nám spontánní přístup nabídne.
Jan Vaverka
Bolívie - 10. díl: La Paz jako kulinářská destinace
Bolivijské pivo, bolivijské víno. Lama na prudko i lama v tortile. Ryby i polévky. Jednohubky i dezerty. La Paz má všechno.
Jan Vaverka
Bolívie - 9. díl: Observatoř Chacaltaya
Kdysi nejvýše položené lyžařské středisko na světě a vedle něj atmosférická observatoř. Jak se sem dostat?
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média
Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...
S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti
Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...
Experta Antoše srazilo auto. Je mimo ohrožení života, MS komentovat nebude
Hokejový expert České televize Milan Antoš už na domácím světovém šampionátu komentovat nebude. V...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Dárek pro starostu Řeporyjí. Před úřad mu aktivisté vysypali kupu hnoje
Před městským úřadem v pražských Řeporyjích se v úterý ráno objevila hromada hnoje. Starostovi...
KOMENTÁŘ: Budeme všichni Nemo? Pěvecká Eurovize ukázala vizi Evropy
Premium „Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za výhrůžný pohyb.“ A také: „Ústavní...
Za ubodání otce a zranění matky dostal cizinec osm let, k činu se přiznal
Osmi lety vězení potrestal olomoucký krajský soud jednatřicetiletého muže z Ukrajiny, který pod...
VIDEO: Technici odpálili zbytky mostu v Baltimoru, loď přesunou do přístavu
Sedm týdnů poté, co nákladní loď Dali uvázla pod částí zříceného mostu v americkém Baltimoru,...
Pronájem garáže, 55 m2, Most
Most
9 135 Kč/měsíc
- Počet článků 139
- Celková karma 14,74
- Průměrná čtenost 639x
Vystudoval jsem Fyzikální inženýrství a nanotechnologie a později i Učitelství fyziky a matematiky pro střední školy. To se naopak projevuje v obsahové strnáce, zvláště tam kde jsem tématicky blízko astronomie.
Vždy jsem rád cestoval. Neprve prstem po mapě, později na vlastní pěst. První větší sólo cestou byl Kazachstán. A tam jsem začal psát cestovatelské blogy. Dnes píši hlavně o místech, o nichž není snadné získavat informace, nebo se tam najezdí v době, kdy cestuju já.
Dříve jsem byl více shromažďovatelem dat a mé blogy připomínaly turistické průvodce, dnes už píši spíše cestopisy.
Jsem subjektivní a mám své favority. Ale i o tom to je. Hlavní je nebýt předpojatý, protože svět je barevný a o překvapení není nouze.